Breng een virtueel bezoek aan Sint-Lievenspoort Gent

Er zijn zo van die scholen die iedereen zou moeten kunnen bezoeken. BuBaO Sint-Lievenspoort in Gent is er daar een van. Op Open Wervendag 2015 en Open Wervendag 2016 kon je al zien wat het zou worden, maar nu de school afgewerkt en in gebruik genomen is, is het resultaat nog verbluffender. Gelukkig vonden we een oplossing voor dit praktisch euvel: bezoek de school via een virtuele tour!

Je kan virtueel in het schoolgebouw rondwandelen:

  • Navigeer met je muis (of met je vingers, als je een tablet/smartphone gebruikt)
  • Kijk 360° om je heen
  • Klik op de pointers om een bepaalde ruimte binnen of buiten te gaan
  • Klik op de infopunten voor meer informatie over de ruimte in kwestie

Van 1873 naar 2016

Verscholen tussen de Gentse gevels ligt het 140-jaar oude Sint-Lievenspoortklooster van de Zusters van Liefde. Het klooster is een imposant neogotisch complex. Tot voor kort was het een verouderd gebouw met een chaotisch volgebouwde binnenplaats. Maar sinds 1 september 2016 is het klooster getransformeerd tot een licht en (multi)functioneel schoolgebouw.

BuBaO Sint-Lievenspoort is een vrije basisschool voor buitengewoon kleuter- en lager onderwijs type 7 en type 9. De school biedt dus aangepast onderwijs aan voor kinderen met taalstoornissen, autismespectrumstoornissen en gehoorproblemen. Leerlingen met speciale noden. En dus ook een schoolgebouw met speciale vereisten.

Evr-architecten samen met Callebaut-architecten en aannemer Van Laere realiseerden dit bijzondere project.

Dit zijn de meest opvallende transformaties:

Binnenplaats

De binnenplaats maakt direct duidelijk dat historie en nieuwbouw perfect samengaan. Het kloosterhof was door de jaren helemaal volgebouwd. Een van de meest fundamentele ingrepen van de architecten was om dit helemaal open te breken: de voormalige refter werd afgebroken en heeft plaats geruimd voor een polyvalente ruimte en open buitenruimte. Zo verbetert de circulatie en toont de school zich tegelijkertijd luchtiger, dankzij het grote aandeel glas in de polyvalente zaal en in de toegevoegde passerelle.

Polyvalente zaal

In de polyvalente zaal kunnen uiteenlopende activiteiten plaatsvinden: van bewegingslessen, over vergaderingen, tot kleine evenementen binnen en buiten schoolverband. In functie van de gebruik van deze ruimte kan ze dan ook herschikt worden: de zaal heeft grote overspanningen, waardoor de structuur geen beperkingen met zich meebrengt. Ook hier is veel aandacht besteed aan een goede akoestiek. Tussen de betonnen liggers zijn houtwolcementplaten aangebracht, met geïntegreerde ledverlichting. Bovendien komt er veel daglicht binnen, dankzij de dubbelhoge ramen en de dakkoepel.

Dakspeelplaats

Omgeven door lancetbogen en spitsbogen, vind je de dakspeelplaats. Dankzij de extra speelplaats wordt de beschikbare buitenruimte optimaal benut.

Gezien het afgesloten karakter van deze dakspeelplaats kan hier een groep leerlingen afgescheiden van de andere kinderen spelen. Zo voelen zij zich meer geborgen en krijgen ze minder prikkels te verwerken.

Opvallend, in het midden van de speelplaats: de dakkoepel van de onderliggende polyvalente zaal. Naast extra daglichttoetreding in de polyvalente zaal zorgt het daklicht ook voor een extra speelelement op de dakspeelplaats. De kinderen maken hiervan met hun stoepkrijt alvast dankbaar gebruik.

Ten slotte vormt het groendak een rustige afscheiding en tegelijkertijd een extra groen element in deze stedelijke omgeving.

Passerelle

Deze gang leidt je naar een klaslokaal en naar de turnzaal. Op iedere verdieping heeft de vloerbekleding trouwens een andere kleur.

Hier bevind je je in de nieuwe passerelle die bevestigd is aan de bestaande buitengevel. Zo vind je hier opnieuw een combinatie van oud en nieuw, van neogotiek en een moderne, industriële stijl. De passerelle draagt bij tot een vlotte circulatie in het vierkante schoolgebouw.

Klaslokaal

In klaslokalen is een goede akoestiek altijd van belang, want geluiden hebben een grote impact op het comfort van leerlingen en leerkracht. Bij deze school voor buitengewoon onderwijs gaat het per klas om kleine leerlingenaantallen (gemiddeld 5 à 12 leerlingen), maar zijn de akoestische eisen net veel strikter. Daarom werd er gewerkt met akoestische plafondpanelen, die ook in de bestaande architectuur voldoende geluid kunnen absorberen om een comfortabele omgeving te creëren. Intussen blijkt effectief dat de leerkrachten de leerlingen beter horen en dat de leerlingen meer op hun gemak zijn. Alle klassen zijn overigens voorzien van beamers of smartboards.

Turnzaal

De turnzaal vindt haar plaats in de voormalige kapel en is het pronkstuk van deze nieuwe school. Als plafond werden de beschilderde houten gewelven bewaard en gerestaureerd. Om de nieuwe functie te kunnen vervullen, werd ook ventilatie voorzien, een sportvloer aangebracht én werden de vaste toestellen (bv. klimrekken, basketbalringen, …) door de aannemer voorzien als deel van de eerste uitrusting.

Ook hier werden ingrepen gedaan om de akoestiek te verbeteren. De extra bureau- en opbergruimte die is opgetrokken bestaat uit akoestische materialen. Aan de andere kant van de turnzaal werd in het voormalige koor een nieuwe passerelle aangebracht, die leidt naar de ontspanningsruimte.

Ontspanningsruimte

Je bereikt deze extra verdieping via de passerelle in de kapel/turnzaal. Dankzij het lage plafond en de kleine spitsboogramen is deze ruimte perfect geschikt als snoezel- of ontspanningsruimte voor de leerlingen.

Ook hier vinden we het indrukwekkende, originele houten plafond met beschilderde ornamentering. De sfeerverlichting en het zachte, opnieuw geluidsdempende, tapijt versterken de geborgenheid van deze ruimte.

Bedankt voor je bezoek!

Zo, een volledige tour op je beeldscherm. Wat vond je van de rondleiding? Wat is je vooral bijgebleven?

Dat oud en nieuw perfect kunnen samengaan? Dat leercomfort sterk samenhangt met akoestiek en daglichttoetreding? Of dat deze school, met onder andere haar ontspanningsruimte en apart toegankelijke ruimtes, volledig op maat van de kinderen met speciale noden is bedacht?

We horen je mening graag op communicatie@scholenvanmorgen.be, via Twitter of Facebook!